Всеукраїнський журнал "Історичний калейдоскоп"
Абрам Маневич
У
збірці Вінницького обласного художнього музею знаходяться дві роботи Абрама
Маневича, майстра зі світовим ім’ям.
"Портрет
В.Коренева" – це одна з перших робіт, що започатковує колекцію
Краєзнавчого музею Вінниці. Портрет відноситься до 1908 р.. Робота написана
ніби на одному диханні - це споріднює творчість Маневича з імпресіоністами.
Маневич народився у місті Мстислав Могилевської губернії. У 1903 році поступив
до Київського художнього училища, де провчився три роки. Після навчання
Маневич здійснив подорож до Італії, Англії та Франції, навчався в Мюнхенської
академії мистецтв.
У Франції в 1913 році Маневич продемонстрував свої роботи на персональній
виставці в престижній галереї. Про художника почали говорити впливові
французькі критики, як про «музиканта фарб».
Більшість картин Маневича не датовані, що ускладнює вивчення спадку
митця. Хоча тематика творів Маневича була постійною: провінціальні улички,
хатинки на околицях, алеї парку, але манера письма часто відрізнялась в різні
періоди.
Критик
Б. Лопатін у статті «Солнце России» писав «Маневич дивиться на природу
крізь якісь особливі окуляри, котрі збагачують природу барвами, і пише давно
бачені, відомі місця під несподівано мальовничим кутом зору. Якщо судити з його
полотен, то глухі куточки нашої провінції, бідні єврейські квартали Фастова,
Вінниці чи Києва —: одні з наймальовничіших
місць Росії».
Дерева,
які схиляються під різкими поривами вітру, дуже часто стають головними героями
картин митця.
Олексій Масаінов у газеті«День» 1916 року зазначив:«Маневич досягає такої
реальності, що іноді здається, ніби його картини справді віють свіжим весняним
вітром. В його картинах хочеться гуляти, як гуляють у саду; вони підкоряють
тебе незаперечна».
Відомий бельгійський
поет Поль Верхарн стверджував, що художник вміє передати пензлем відчуття
холоду.
З
приводу однієї з картин Василь Стус написав
« Життя
симфонія. Симфонія весни.
І сатанинський,
зойками – Маневич…»
Особливо вразив
Маневича випадок, коли він залишився живим лише тому, що в останню хвилину
відмовився від подорожі. А решту пасажирів (близько ста чоловік) вирізали
бандити, які напали на пароплав. Свої відчуття Маневич відобразив у картині
«Гетто». Ця трагічна картина помітно відрізняється від усього, що він написав.
Сьогодні вона зберігається у Бруклінському музеї.
У
1917 році Маневича призначають професором пейзажного живопису Української
академії мистецтв.
У 1919
році в Трипіллі трагічно загинув його 17-річний син Борис. Тяжкі переживання
примушують художника виїхати за кордон у 1920 році. Митець планував повернутися
на батьківщину. Але доля розпорядилася інакше. З 1922 року він живе у
Нью-Йорку. Америка визнала і полюбила художника. Щороку у великих містах
влаштовуються виставки його робіт. Пейзажі Маневича купують провідні
американські музеї, його мистецтвом захоплюється всесвітньовідомий Альберт
Ейнштейн, котрий написав вже смертельно хворому живописцю: «Ми обоє служимо
зорям-ви як художник, я-як вчений». 1942 року Маневича не стало.
Виконуючи волю батька, його донька Люся в 1972 році передала в дар
Національному художньому музею 48 полотен майстра.
Комментариев нет:
Отправить комментарий