ТРАДИЦІЇ
СВЯТКУВАННЯ РІЗДВА НА ПОДІЛЛІ
Різдву, за церковною традицією, передував
чотиритижневий піст. У цей час виконували всі хатні роботи: білили хату,
вивішували найкращі рушники.
«У деяких районах Поділля вже в ХІХ ст. як оригінальна
оздоба на Різдво використовувались паперові квіти й витинанки, якими прикрашали
стіни і сволок; прикраси: іграшки з соломи та солом’яні «павуки».
Вранці в день Святого вечора («багатого Вечора»,
«багатої куті», «вілії») господиня розпалювала в печі та починала готувати 12
пісних страв. У цій багатій, але пісній вечері використовували плоди поля,
саду, дари лісу. Різноманітна і багата їжа в цей день, за народними уявленнями,
повинна була забезпечити добробут людей у наступному році».
Традиції Поділля
В той час, як господиня з дочками порядкували у кухні,
господар обходив все господарство. Давав їсти і пити худобі, вичищав хліви,
стелив свіжу солому, заготовляв святочну кашу, готував навіть зерно курям, щоб
не робити це під час свят. Після цього брав мак і посипав усюди в господарстві:
у стайнях, оборах, хлівах, на пасіці — щоб ніяка зла сила не вступала до його
двору.
Коли всі приготування до Святвечора закінчені, кожен
помитий, вбраний в чистий одяг, хата позамітана і віник винесений з хати,
настає час внесення дідуха, який ставився на покутті.
Земляну долівку або підлогу вкривали соломою. Хтось із старших членів родини розкидав у соломі горіхи. Розшукуючи їх, діти мали наслідувати квоктання курей, мукання корів тощо. За повір’ям, від цього будуть добре плодитись і вестись у господарстві тварини та птахи.
Святвечір у подільских оселях
Святковий стіл також застилали сіном, по кутках клали
часник (виконував роль оберегу), а потім покривали скатертиною — «обрусом».
Подекуди під стіл клали сокиру. На неї всі члени родини ставили ноги, «щоб були
такими ж міцними».
На святково застелений стіл викладали обрядовий хліб,
у ньому робили дірку і вставляли високу воскову свічку. Далі господар брав
горщик з кутею, а господиня з узваром і урочисто, з молитвами, несли на
покуття. «Іде Кутя на покуття!» — примовляв господар. Потім господар обкурював
хату запашним ладаном чи ялівцем та кропив святою водою. Господиня ставила
страви на стіл, а діти виглядали через вікна, чи засвітилась перша зірка.
Родина збиралась біля столу з різдвяними стравами і
починала молитись: за померлі душі, за тих, хто пропав або заблукав, а потім за
всіх рідних, знайомих, присутніх. Після молитви господар брав кілька ложок куті
та по ложці інших страв, змішував усе з борошном і йшов у хлів та пригощав
кожну тварину, щоб і вона могла святкувати.
Після того, як усі нарешті підходили до столу і перед
тим, як сісти, продували місце на лаві, щоб ненароком не придавити святої душі.
Голова родини сідав за стіл, а за ним — всі решта за старшинством.
Спочатку куштували кутю, яка у Святий вечір
символізувала тризну і була втіленням єдності усього роду, минулих і сущих
поколінь та перемоги життя над смертю. Не подрібнені зерна пшениці — це життя,
що проминає та відроджується, мак (знак сну і смерті) — душі померлих родичів,
а мед — символ доброї новини, яку приносить у світ Христос, об’єднуючи всіх.
Усі їли зі спільних мисок і пили з однієї чарки, бо
вважалося, що допоки будуть так робити, доти буде любов і злагода у родині.
Кожен повинен був спробувати усі 12 страв, що є на столі. Вечеряли довго. Під
час трапези ніхто не вставав з-за столу, окрім господині, яка підносила страви.
Серед подолян, як і в цілому на Україні, широко
побутувало повір’я, що душі померлих родичів беруть участь у святковій трапезі,
їх обов’язково згадували добрим словом і залишали для них наїдки наніч.
За давньою, ще дохристиянською традицією, на Святвечір
відбувався обмін ритуальними стравами («носили вечерю»), що символізувало
спорідненість сімей, їхню приязнь і взаємну щедрість.
У перший день Різдва, звечора, починали колядувати:
групи чоловіків, парубочої молоді, хлопчиків заходили на подвір’я кожної хати,
піснями славили Сина Божого і господарів, бажали їм здоров’я, достатку,
виконували ряд обрядових дійств. Натомість колядників обдаровували грішми,
горіхами і ласощами. Обряд колядування нерідко супроводжувався драматичним
дійством живого вертепу, який представляв легенду про незвичайне народження
Христа.
Комментариев нет:
Отправить комментарий