
Іва́н
Мики́тович Кожеду́б (8 червня 1920, Ображіївка, Глухівський повіт, Чернігівська
губернія — 8 серпня 1991) — льотчик-ас німецько-радянської
війни, найрезультативніший льотчик-винищувач в
авіації союзників за
весь час Другої світової
війни. Тричі Герой
Радянського Союзу (1944, 1945). Маршал авіації (1985).
Бойовий рахунок молодший лейтенант Кожедуб відкрив 6
липня 1943 року в ході битви на Курській дузі,
збивши бомбардувальник Ju 87.
До кінця війни гвардії майор Кожедуб
здійснив 330 бойових вильотів, у 120 повітряних боях збив 64 літаки противника
(сюди не входять 2 американських P-51, збиті ним
весною 1945 року, які першими напали на
нього, напевне прийнявши за гітлерівця). Свій останній бій, в якому збив
2 FW-190, провів у небі Берліна. За всю війну
жодного разу не був збитий. Його вважають найкращим асом СРСР і взагалі авіації
союзників.
З травня 1944 року воював на Ла-5ФН, побудованому на кошти колгоспника
Сталінградської області В. В. Конєва. Через кілька днів збив на
ньому Ju 87. Протягом
6 наступних днів збив ще 7 літаків. Наприкінці червня він передав свій Ла-5ФН К. А. Євстигнєєву (згодом
двічі Герою Радянського Союзу), а самого Кожедуба тоді направили у навчальний
полк для перепідготовки на винищувач Ла-7.
На рахунку Кожедуба є і перший в історії реактивної
ери літак, збитий в
повітряному бою та ще й гвинтовим противником. Це
сталося 15 лютого 1945 р.
над річкою Одер. Кожедуб збив
реактивний винищувач Me-262 унтер-офіцера К.
Лянге з I./KG(J)54. "На реактивний літак сів ас, який мав 180 збитих
літаків. Генерал-полковник авіації
у відставці Сергій Горєлов згадував:
Швидкість потужна. Доганяє. Особливо
коли забаришся, а він по прямій, без маневру йде». Німецький ас шукав
Кожедуба, полював на нього, але Кожедуб знайшов його скоріше. Реактивного
«мессера» переграв не швидкістю, а самою лише майстерністю. У небі Франкфурта-на-Одері.
На максимальній межі можливостей літаків, при величезних перевантаженнях, він
із своїм веденим зайшли у хвіст «мессершмідту». Титаренко —
його літак був трохи вище — відкрив вогонь першим. Ме-262 — і це
була вже паніка — тікає вліво, і тут його зустрічає Кожедуб. І гордість
німецького авіапрому перетворюється у вогненну кулю.
|
Наприкінці війни американськими
льотчиками в зоні дій радянської авіації було збито радянські винищувачі.
І. М. Кожедуб вилетів і особисто підбив два американські винищувачі,
які були винні у цьому акті агресії, згідно радянської історіографії. У
книзі Миколи Бодріхіна «Радянські аси» наведено дещо інші обставини цього
епізоду: Кожедуб відігнав від американського бомбардувальника німецьких
винищувачів, які атакували його; після чого його самого атакували американські
винищувачі з дуже великої дистанції. Кожедуб збив два американських літаки;
судячи зі слів американського льотчика, який вижив, американці прийняли літак
Кожедуба за німецький Фокке-Вульф з червоним носом літака. Можливо, що він збив
6 травня 1945 року 3 американські бомбардувальника, які зарахувати йому на свій
рахунок не дозволили.
У ході Корейської війни Кожедуб
командував 64 ВАК (за іншими даними, під вигаданим прізвищем Крилов він
командував 324-ю дивізією винищувачів), проте в повітря йому
підніматися заборонили. На думку дослідника Корейської війни Олександра Орлова,
Кожедуб до американських літаків, збитих у 1945 році над Німеччиною, додав ще
кілька реактивних «Сейбрів», які комдиву не зарахували, адже він не мав тоді
права літати. Всього в небі Кореї дивізія під командуванням Івана Кожедуба
збила 215 (за іншими даними 239) літаків військ ООН (проти Кореї, Китаю та
СРСР, який у війні формально не брав участь, були розгорнуті війська під прапором
ООН — США, Англії, Франції, Греції, Австралії тощо), втративши при цьому
всього 27 машин (9 пілотів загинуло).
Комментариев нет:
Отправить комментарий